Wycieczka klas czwartych do Ochotnicy Górnej

W dniach 27 – 29 maja uczniowie klas czwartych pojechali na trzydniową wycieczkę do Ochotnicy Górnej.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy zamek w Niedzicy, płynęliśmy statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim oraz zobaczyliśmy zaporę. W zamku widzieliśmy komnaty z historycznymi figurami, zdjęcia, plany i inne materiały z dziejów warowni oraz izbę tortur i wozownię prezentującą zabytkowe pojazdy konne, sanki spacerowe, akcesoria podróżne. Z tarasu widokowego na zamku podziwialiśmy okolicę: Pieniny, zaporę, Zamek Czorsztyński. Według legendy na zamku w Niedzicy, żyła kiedyś bardzo nieszczęśliwa kobieta, której mąż zginął przez utopienie w studni zamkowej. Jej duch do dziś obecny jest w murach zamku. Podczas rejsu statkiem mogliśmy posłuchać historie miejsc, które można zobaczyć ze statku. Dużą atrakcją było również to, że nie mogliśmy wyjechać z parkingu, ponieważ zepsuł się szlaban. Na szczęście udało się go podnieść.

Drugiego dnia podziwialiśmy piękne widoki Wąwozu Homole. Jest on jedną z największych przyrodniczych atrakcji Pienin. Po obu stronach kamienistej ścieżki oglądaliśmy malownicze skałki. Nie przeszkadzało nam nawet błoto, którym wszyscy byliśmy oblepieni. Z wąwozu dwuosobową kolejką linową przejechaliśmy do Jaworek. Po południu wybraliśmy się na spacer po okolicy, a wieczorem zjedliśmy pieczone kiełbaski.

Trzeciego dnia wyszliśmy na szczyt Sokolica sięgający 747 m n.p.m. Jest on pięknym punktem widokowym na przełom Dunajca, Pieniny Środkowe, Małe Pieniny, Magurę Spiską, Tatry Bielskie i Tatry Wysokie. Nazwa szczytu pochodzi od tego, że dawniej gniazdowały w niej sokoły. Na Sokolicy rośnie lasek reliktowych sosen. Najstarsza ma około 500 lat. Jest tam najbardziej znana w Polsce sosna. Pogoda była piękna, a widok zapierał dech w piersiach. Następnie łodziami przepłynęliśmy na drugi brzeg Dunajca, gdzie w Szczawnicy czekał na nas autokar. Pojechaliśmy jeszcze na obiad do Ośrodka Turystyczno – Wypoczynkowego, gdzie nocowaliśmy i jedliśmy pyszne posiłki w czasie naszej wycieczki.

Tekst: A. Bielak
Zdjęcia: J. Waszuk (nasz przewodnik)