TORNISTRY SZKOLNE

   Zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego

 

Główny Inspektor Sanitarny opierając się na wynikach międzynarodowych badań nad zachowaniami zdrowotnymi dzieci i młodzieży (HBSC-Health Behaviour in School-aged Children. WHO Collaborative Study 2010),  z których wynika, że 4 godziny i więcej  spędza codziennie w domu:

  •     25,9% badanych uczniów przy odrabianiu lekcji,
  •     22,4% uczniów przy oglądaniu telewizji w tygodniu,
  •     44,4% uczniów przy oglądaniu telewizji w dni wolne od szkoły,
  •     27,3% korzysta z komputera,

 

a tylko 35,5% utrzymuje aktywność fizyczną na zalecanym poziomie, przedstawia zalecenia dotyczące właściwego wyboru tornistra/plecaka szkolnego, a także wskazania jak  prawidłowo zapakować i kontrolować jego właściwe użytkowanie:

 - waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała ucznia,

 - powinien posiadać ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców,

 - jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie,

 - cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej,

 - tornister powinien mieć równe, szerokie szelki,

 - długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie  zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,

 - zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,

 - tornister należy nosić na obu ramionach,

 - konieczne jest kontrolowanie przez rodziców zawartości tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów zbędnych rzeczy,

 - wskazane jest podjęcie przez rodziców współpracy ze szkołą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów lub podręczników szkolnych.

Nadmierna waga tornistra może powodować nasilenie bólów pleców, ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc, może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie skrzywieniom kręgosłupa. Na przekroczenie wagi tornistrów/plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim czynniki takie jak:

 - obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu,

 - noszenie dodatkowych słowników i książek,

 - noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednio z programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami,

 - rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg),

 - niewystarczający nadzór opiekunów (rodziców, nauczycieli) nad zawartością tornistrów,

 - rzadko występująca możliwość pozostawiania części podręczników i przyborów w szkołach.

Aby zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu, oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji).