"Nie jesteśmy wielbłądami"

Wyniki pomiaru wagi plecaków

Rok szkolny 2012/2013

 

Ciężar szkolnego plecaka nie może przekraczać 10% wagi ciała dziecka, o ile uczeń ma ukończyć szkołę bez poważnych wad kręgosłupa i stawów. Dopiero uczeń 13-letni może dźwigać ciężar stanowiący 15% wagi ciała. Jeśli plecak zwisa z pleców i dziecko się pochyla, waga plecaka odczuwana przez organizm wzrasta o 60%. Jeśli plecak ma kółka - wymusza skrzywienie ciała i nierównomierne obciążenie kręgosłupa.

W ramach akcji „Nie jesteśmy wielbłądami” w Szkole Podstawowej im Kazimierza Wielkiego w dniach 14 – 15. 11 2013 odbyła się akcja ważenia plecaków. Poprzedzona była ona pogadankami przeprowadzanymi wcześniej w klasach, podczas których wychowawcy zwracali uwagę na to, jak prawidłowo spakować plecak i jakie przedmioty nie powinny się w nim znaleźć.

 

Do pomiaru losowo wybrano po pięć osób w oddziale klasowym z każdej grupy wiekowej. Łącznie w badaniu wzięło udział sześć klas :1b, 2a, 3c, 4a, 5b i 6b tj. 30 osób. Badania polegały na zważeniu plecaków z pełnym wyposażeniem  oraz analizie ich zawartości pod kątem stwierdzenia, czy znajdują się w nim tylko potrzebne rzeczy.

Analizy pomiarów dokonano uwzględniając średnią, minimalną

i maksymalną wagę plecaka szkolnego z zawartością.

A oto jej wyniki:

 

 

Średnia waga plecaków  z zawartością  w klasach I – VI przypadająca na jednego ucznia

Klasa

Liczba badanych

Suma wagi wszystkich tornistrów (plecaków)

( w kg)

Średnia wagi  plecaka na jednego ucznia

( w kg)

1b

5

17

3.40

2a

5

12,5

2,50

3c

5

15

3,00

4a

5

23,5

4,70

5b

5

21

4,20

6b

5

23

4,60

Razem

30

112

3,73

 

 

Najwyższa średnia waga tornistra z zawartością przypadająca na jednego ucznia wystąpiła  w klasie  4a, a najniższa w 2b.  Średnia waga tornistra przypadająca na jednego ucznia  we wszystkich badanych klasach I - VI wynosi 3,73 kg.

 

Waga maksymalna i  minimalna  tornistrów ( plecaków) z zawartością

w klasach  I – VI

Klasa

Maksymalna

waga

Minimalna

waga

 

z zawartością (kg)

1b

4,0

2,0

2a

4,0

2,0

3c

3,5

2,0

4a

6,0

4,0

5b

5,0

3,0

6b

6,0

3,0

 

Największą wagę zawartości plecaka mają uczniowie klasy czwartej, piątej i  szóstej.

 

W przypadku uczniów klas I – III w plecakach, oprócz podręczników i zeszytów niezbędnych w danym dniu znajdowały się również duże termosy, po dwa piórniki z grubymi kredkami, pisakami, albumy na naklejki, karty, notesy, maskotki.

W przypadku dzieci starszych nie było w plecakach niepotrzebnych rzeczy, choć zdarzały się np. grube zeszyty w twardych okładkach, co z całą pewnością podnosi wagę plecaka.

 

Przyczyn zbyt ciężkich plecaków oraz zróżnicowania wagi,  obok obszerności podręczników i pozostałych przyborów szkolnych uznanych przez nauczycieli jako niezbędnych do realizacji programu można upatrywać także m. in.:

-   w samej wadze plecaka/tornistra (cięższe są plecaki ze stelażem na kółkach)

-   w niewłaściwym doborze niektórych przyborów szkolnych np.: ciężkie grube zeszyty w sztywnych okładkach, kilka piórników, większa ilość kredek – 2 lub 3 opakowania itp.

-   w różnicach w rozkładzie zajęć lekcyjnych w poszczególnych dniach (np. konieczność przyniesienia niezbędnych przyborów w jednym na zajęcia przedmiotowe oraz  na wychowanie fizyczne)

-   w niewystarczającym nadzorze osób dorosłych, aby w plecaku mieściły się tylko niezbędne rzeczy.

 

Wnioski:

-   ISTNIEJE KONIECZNOŚC ZORGANIZOWANIA W KLASACH MIEJSC, W KTÓRYCH UCZNIOWIE BĘDĄ MOGLI ZOSTAWIAĆ CZĘŚĆ PODRĘCZNIÓW

-   PODCZAS UKŁADANIA PLANU ZAJĘĆ NALEŻY UWZGLĘDNIĆ RÓWNE OBCIĄŻENIE DZIECI W POSZCZEGÓLNYCH DNiACH

-   PODCZAS KUPOWANIA PLECAKA NALEŻY WYBRAĆ TEN NAJWŁAŚCIWSZY DLA DZIECKA

-   SZCZEGÓLNIE W KLASACH MŁODSZYCH RODZICE POWINNI KONTROLOWAĆ, CZY W PLECAKU ZNAJDUJĄ SIĘ TYLKO POTRZEBNE RZECZY I OGRANICZYĆ ILOŚĆ ZBĘDNYCH POMOCY.

 

Wskazówki dotyczące wyboru plecaka dla dzieci:

 

 1. Najistotniejszym czynnikiem, na który powinniśmy zwracać uwagę (poza wagą) to plecy oraz szelki nośne. Plecy muszą być ZAWSZE sztywne, a szelki dostatecznie szerokie (co najmniej 4cm) i miękkie. Zawsze – odnosi się to nie tylko do plecaków dla klas początkowych, ale i dla klas starszych, aż po gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną. Zatem należy wybierać plecak ze sztywnymi plecami (wypraska z pianki, usztywnienie profilem aluminiowym).

 

2. Sztywne plecy, nawet kosztem wagi plecaka dodając mu 10, 15 dag pozwalają rozłożyć nawet bardzo duży ciężar na całą powierzchnię pleców dziecka.

 

3. Plecak szkolny powinien być możliwie lekki. Normy europejskie wskazują na maksymalną wagę 1200g dla klas I-III, oraz do 1400g dla starszych. Lepiej, aby plecak był nieco cięższy ale sztywny niż lekki - ale workowy.

 

4. Plecak powinien posiadać widoczne elementy odblaskowe zwiększające bezpieczeństwo użytkownika.

5. Plecak szkolny należy dobierać do wzrostu dziecka.