Rozwój intelektualny
- Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę
- Utrzymuje uwagę na rozmówcy przez kilka do kilkunastu minut
- Powinien znać kilka wierszyków i piosenek ( niekoniecznie odtwarza linię melodyczną)
- Czasem w mowie się zacina lub powtarza słowa (szczególnie w emocjach)
- Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
- Zadaje dużo pytań o otaczający świat
- Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie
- Rozwiązuje proste problemy logiczne, lubi je
- Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
- Zna imię swojego przyjaciela, lubi uporządkowanie wokoło
- Nazywa podstawowe kolory, umie je pokazać
- Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości (oczywiście także myli wczoraj i jutro)
- Układa kilku elementowe puzzle
- Pokazuje nazwane rzeczy i umie także sam nazwać większość
- Potrafi przeliczyć 2-3 rzeczy
- Potrafi powiedzieć, jak się nazywa i pokazać ile ma lat, potrafi podać imiona rodziców i zwierzęcia domowego
- Sygnalizuje co lubi a czego nie, choć jeszcze nie zawsze wie dlaczego
Rozwój społeczny i emocjonalny
- Umie bawić się sam ale i z innymi dziećmi
- Potrafi już dzielić się z innymi
- Wykonuje proste polecenia (nawet złożone z kilku elementów)
- Lubi zabawy w dom, rodzinę (tzw. symboliczne)
- Rozróżnia płeć dzieci i dorosłych, interesuje go własna płeć
- Potrafi prosto opowiedzieć o swoim problemie (choć nie wie jak go rozwiązać)
- Okazuje miłość bliskim (uwielbia się przytulać i oczekuje ciągłych zapewnień o miłości opiekunów)
- Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach („gotuje sprząta, pomaga w zakupach
Rozwój fizyczny i ruchowy
- Sam je (czasem ma jeszcze kłopoty, ale wie co to posiłek i powinien zjadać swoją porcję)
- Samodzielnie myje ręce, lubi bawić się wodą i w wodzie
- Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka (byle nie gorący), pije z kubka, przez rurkę
- Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne (lepiej radzą sobie dziewczynki niż chłopcy)
- Wkłada buty (nie wiąże sznurówek ale wie który lewy a który prawy, umie zapiąć rzepa)
- Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.) - lepiej idzie rozbieranie
- Umie podskoczyć na 1 nodze, przez chwilę na niej stoi
- Rysuje kwadraty i koła (oczywiście nie jak z szablonu, ale widać różnicę)
- Zaczyna się posługiwać nożyczkami (zawsze z zaokrąglonymi końcami)
- Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
- Radzi sobie z omijaniem przeszkód na drodze (w biegu także)
- Kopie i rzuca piłkę, lubi gry i zabawy zręcznościowe bez elementu rywalizacji
- Jeździ na 3 kołowym rowerku