Warunki i sposób realizacji podstawy programowej w oddziałach przedszkolnych

    „Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje  opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych”.

   „Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie  do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym- stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego”.

Cele wychowania przedszkolnego:

  1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;.
  2. Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym  co jest dobre a co złe;
  3. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
  4. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
  5. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
  6. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną: zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
  7. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
  8. Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
  9. Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
  10. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
  11. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym- rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej;
  12. W przedszkolach umożliwiających dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym ( Dz. U.Nr17, poz.141, z póź. zm.) podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej i etnicznej lub językiem regionalnym poprzez rozbudzanie ich świadomości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego na dalszych etapach edukacyjnych.

Nauczyciele w oddziałach przedszkolnych w naszej szkole pracują zgodnie z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego, realizują cele wychowania przedszkolnego poprzez wspomaganie rozwoju, wychowywanie i kształcenie dzieci w następujących obszarach:

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci.

 

2.  Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.

 

3.Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci

 

4. Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

 

6.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

 

7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.

 

8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec).

 

9.Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

 

10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

 

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

 

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

 

15. Wychowanie rodzinne. Obywatelskie i patriotyczne.

 

16. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

 

17. Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

 

W trosce o prawidłowy rozwój psychofizyczny oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci, nauczycielki w oddziałach przedszkolnych  pracują zgodnie z zaplanowanym zagospodarowaniem czasu przebywania dzieci w oddziale przedszkolnym  w ciągu dnia:

 

  • Co najmniej jedną piątą czasu przeznaczają na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie , przy niewielkim udziale nauczyciela).
  • Co najmniej jedną piątą czasu  spędzają z dziećmi w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, na spacerze, itp. gdzie organizują  wychowankom  gry, zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze i inne.
  • Najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego.
  • Pozostały czas- dwie piąte czasu  nauczycielki zagospodarowują w dowolny sposób , np. znajdują się tu czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne.

 

Wychowawczynie oddziałów przedszkolnych systematycznie prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci . Przeprowadzają analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole( diagnoza), której celem jest :

 

1.      „Pomoc rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;

2.      Nauczycielowi przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego- zespołowi nauczycieli i specjalistów przy opracowywaniu lub modyfikowaniu indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego;

3.      Pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej przeprowadzającym, w razie potrzeby związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pogłębioną diagnozę dziecka.”

Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej od wychowawcy  rodzice otrzymują w miesiącu kwietniu poprzedzającym nowy rok szkolny.

Aby ujednolicić oddziaływanie wychowawcze nauczyciele oddziałów przedszkolnych  systematycznie współpracują  z rodzicami i opiekunami dzieci:

·        Systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w oddziałach przedszkolnych; zapoznają rodziców z podstawa programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do procesu nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności w niej określonych.

·        Informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie ich dzieci natrafiają;

·        Zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach oddziałów przedszkolnych lub szkoły, np. poprzez pomoc w organizowaniu różnych wydarzeniach w oddziałach przedszkolnych i szkolnych, w których biorą udział dzieci.

 

Współpraca z rodzicami dzieci z oddziałów przedszkolnych układa się bardzo dobrze. 

Tekst: Wychowawcy oddziałów przedszkolnych:           

 Jolanta Piwowarczyk, Jolanta Dziedzic, Justyna Mochalska.