Co trzylatek umieć powinien...

 

Rozwój intelektualny 

  • Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę 
  • Utrzymuje uwagę na rozmówcy przez kilka do kilkunastu minut 
  • Powinien znać kilka wierszyków i piosenek ( niekoniecznie odtwarza linię melodyczną) 
  • Czasem w mowie się zacina lub powtarza słowa (szczególnie w emocjach) 
  • Większość tego, co mówi jest zrozumiałe 
  • Zadaje dużo pytań o otaczający świat 
  • Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie 
  • Rozwiązuje proste problemy logiczne, lubi je 
  • Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne 
  •  Zna imię swojego przyjaciela, lubi uporządkowanie wokoło 
  • Nazywa podstawowe kolory, umie je pokazać 
  • Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości (oczywiście także myli wczoraj i       jutro) 
  • Układa kilku elementowe puzzle 
  • Pokazuje nazwane rzeczy i umie także sam nazwać większość 
  • Potrafi przeliczyć 2-3 rzeczy 
  • Potrafi powiedzieć, jak się nazywa i pokazać ile ma lat, potrafi podać imiona       rodziców i zwierzęcia domowego 
  • Sygnalizuje co lubi a czego nie, choć jeszcze nie zawsze wie dlaczego 

 

Rozwój społeczny i emocjonalny

  • Umie bawić się sam ale i z innymi dziećmi
  • Potrafi już dzielić się z innymi 
  • Wykonuje proste polecenia (nawet złożone z kilku elementów) 
  • Lubi zabawy w dom, rodzinę (tzw. symboliczne) 
  • Rozróżnia płeć dzieci i dorosłych, interesuje go własna płeć 
  • Potrafi prosto opowiedzieć o swoim problemie (choć nie wie jak go rozwiązać) 
  • Okazuje miłość bliskim (uwielbia się przytulać i oczekuje ciągłych zapewnień o miłości opiekunów) 
  • Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach („gotuje sprząta, pomaga w zakupach


Rozwój fizyczny i ruchowy

  • Sam je (czasem ma jeszcze kłopoty, ale wie co to posiłek i powinien zjadać swoją porcję) 
  • Samodzielnie myje ręce, lubi bawić się wodą i w wodzie 
  • Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka (byle nie gorący), pije z kubka, przez rurkę 
  • Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne (lepiej radzą sobie dziewczynki niż chłopcy) 
  • Wkłada buty (nie wiąże sznurówek ale wie który lewy a który prawy, umie zapiąć rzepa) 
  • Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.) - lepiej idzie rozbieranie   
  • Umie podskoczyć na 1 nodze, przez chwilę na niej stoi 
  • Rysuje kwadraty i koła (oczywiście nie jak z szablonu, ale widać różnicę) 
  • Zaczyna się posługiwać nożyczkami (zawsze z zaokrąglonymi końcami) 
  • Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw 
  • Radzi sobie z omijaniem przeszkód na drodze (w biegu także) 
  • Kopie i rzuca piłkę, lubi gry i zabawy zręcznościowe bez elementu rywalizacji
  • Jeździ na 3 kołowym rowerku